Eerste keer hot yoga?

 

 

De lessen zijn voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd, lichamelijke conditie, gewicht of ervaring. Je hoeft niet lenig of sterk te zijn. Je hoeft alleen maar naar de les te komen om te ervaren wat hot yoga voor jou kan betekenen.

 

Wat je meeneemt:

Een yogamat                          (te huur voor 1 euro)

Een grote (yoga) handdoek      (te huur voor 1 euro)

Water                                   

Handig om te weten voordat je komt:

  • Heb je blessures of andere gezondheid issues? Laat het mij voor de les weten.

  • Als je blessures hebt, is het van belang dat je bij je dokter hebt gecheckt of het uitoefenen van yoga voor jou mogelijk en veilig is.

  • Zorg dat je tot 2 uur voor de les niet eet. Met een volle buik yoga beoefenen is niet fijn.

  • Drink veel voor en na de les. Drink tijdens de les zo min mogelijk, maar als nodig kun je tussen de poses door drinken.

  • Smeer je handen, voeten en lichaam niet in met crème, olie, of bodylotion. Je huid wordt daardoor te glad in de warmte en dat vermoeilijkt je grip en de uitoefening van de poses.

  • De studio is 15 minuten voor de les open. Zorg dat je ruim op tijd komt, zodat we op tijd kunnen beginnen. Als de les is begonnen, gaat de deur dicht en is het niet meer mogelijk binnen te lopen. Zo wordt de les niet verstoord.

  • Ga voordat de les begint rustig op je mat liggen in de warme studio. Het is belangrijk om je lichaam even te laten acclimatiseren en om tot rust te komen. Praat zo min mogelijk met elkaar. Als je praat, doe het zacht zodat anderen in rust kunnen acclimatiseren.

  • Alle poses zijn veilig en niet al te moeilijk. Het vergt enige oefening en tijd om de poses onder de knie te krijgen. Dit is normaal. Je bouwt je flexibiliteit, kracht en balans langzaam op.

  • Je staat hier voor jezelf! Vergelijk jezelf niet met de personen om je heen. Iedereen heeft een andere (spierop)bouw, anatomie en lichamelijke beperkingen. Focus je op jezelf!

  • Ga NIET meteen tot het uiterste en luister GOED naar je lichaam. Heb je ergens pijn, ben je duizelig of misselijk; neem even rust! Ga rustig op je mat zitten en focus op je ademhaling maar verlaat de studio niet.

  • Na de les kan het zijn dat je je heel energierijk voelt. Van hot yoga krijg je veel energie. Je lichaam heeft even tijd nodig de energie te verwerken.

  • Het kan juist ook zijn dat je je na de les heel moe voelt. Dit is normaal en een teken dat je lichaam aan het veranderen is. Na een paar lessen krijg je een nieuwe energiebalans waardoor je fitter en energierijker voelt.

  • Na de eerste lessen kun je spierpijn krijgen. Dit is ook normaal! Probeer ondanks de spierpijn zo snel mogelijk weer te komen. De warmte in de studio helpt heel goed tegen spierpijn! Zorg dat je genoeg eiwitten eet en magnesium voor het herstel van je spieren.

  • Hoofdpijn tijdens of na de les? Drink veel water voor en na de les om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt.

  • Geef jezelf minstens 3 keer om te wennen aan de warmte, bekend te raken met de poses en om te bepalen of dit wat voor jou is.

  • Boek je proefles en manage je account op je smart phone via deze handige app!

  • Schrijf on line in bij Hot Yoga Blaricum